Winkelcentra
beeld © Elvira Smit
De inrichting van Nederland, actueel thema in tijden van stikstofproblematiek. Maar eigenlijk is het al een onderwerp geweest vanaf de
na-oorlogse jaren, die in het teken stonden van wederopbouw en vooruitgang. Er verrezen in hoog tempo nieuwe woonwijken, met naar Amerikaans voorbeeld eigen winkelcentra.
Gemak dient tenslotte de mens en daar mocht men best trots op zijn, getuige de vele ansichtkaarten van de toen gloednieuwe winkelcentra in het bezit van fotografe Elvira Smit. Uit interesse naar de geschiedenis van die centra op haar ansichtkaarten besloot zij er een aantal op te zoeken. Niet om het beeld op de kaarten te reproduceren, maar om de status van een ooit bejubeld concept te onderzoeken.
Vrijwel overal trof zij in meer of mindere mate het failliet van dit verschijnsel aan. Nauwkeurig registrerend maakt zij de kijker deelgenoot van ongetwijfeld manhaftige pogingen om het tij te keren. Maar nieuwe belettering, straatmeubilair en overkappingen lijken tevergeefs.
De consument is verder getrokken. Naar de wondere wereld van online kopen, 24 uur per dag, zeven dagen in de week. Of naar de opvolgers van het knusse winkelcentrum: de mega-shoppingmalls en outletcentra. Winkelen is beleving geworden, en dat was te veel gevraagd voor de winkelcentra van weleer.